غذاهای ممنوعه برای مرغ عشق + بهترین مواد غذایی برای آن‌ها
نوشته شده توسط : غریبه

اگر به دنبال این هستید که بهترین غذای مرغ عشق چیست، این مقاله از جوان ایرانی را از دست ندهید. تمام اطلاعاتی که نیاز است در مورد غذا دادن به این پرنده خانگی خوشگل بدانید را برای شما شرح می‌دهیم. درواقع به طور کامل بیان می‌کنیم که به مرغ عشق خود چه نوع مواد غذایی، چه مقدار و چند وقت یک‌بار غذا بدهید، همچنین چگونه بهترین غذای پرنده مرغ عشق را انتخاب کنید و از چه مواردی پرهیز کنید. در ادامه همراه وبلاگ ما باشید.

لازم به ذکر است به دلیل اینکه این مقاله اسناد علمی و عملی نیاز دارد حتما بیشتر تحقیق کنید و در پایان منبع آن را هم می توانید بررسی نمایید
قصد ما از انتشار این مقاله بار آموزشی آن است

بهترین غذای مرغ عشق چیست؟

احتمالاً برای شما این سؤال ممکن است ایجاد شود: مرغ عشق‌هایی که در طبیعت وجود دارد، از کجا تغذیه می‌کنند! آن‌ها به جستجوی غذا در دشت‌ها جنگل‌ها، بوته‌زار و علف‌های سرزمین‌های بومی می‌گردند و منابع غذایی مانند انواع توت‌ها، دانه‌ها، جوانه‌های گندم و مواردی از این قبیل را تغذیه می‌کنند. البته از فصلی به فصل دیگر این تغذیه متفاوت است.

بهترین غذای مرغ عشق شامل انواع دانه‌های گیاهی مانند ارزن است که البته می‌توانید در کنار این‌ها از میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند کاهو و غیره نیز استفاده کنید.

تمیز بودن قفس مرغ عشق اهمیت بسیار زیادی بدهید. ماهی یک‌بار قفس آن‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده و حشره‌کش‌ها بسیار تمیز شسته و ضدعفونی کنید و یک ساعت در نور خورشید قرار دهید. البته در مورد چگونگی نظافت این پرنده‌ها در انتهای مقاله توضیحات کامل را شرح داده‌ایم. در ادامه به بررسی برنامه غذایی هفتگی آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه غذایی هفتگی مرغ عشق

حتماً برای مرغ عشق‌ها یک منوی غذایی هفتگی در نظر بگیرید. ارزن و کتان که به صورت ثابت باید در ظرف غذای پرنده‌ها باشد، اما در کنار آن به عنوان مثال یک روز سفیده تخم مرغ بدهید، یک روز جوانه گندم، روز بعدی کاهو و هویج، روز بعدی سیب و … به این طریق در برنامه غذایی پرنده مرغ عشق تنوع ایجاد کنید.

غلات و دانه‌های روغنی

غذای اصلی مرغ عشق‌ها، دانه ارزن است. ارزن یکی از بهترین غذاهایی است که پرنده‌ها به آن علاقه دارند، اما اگر از مرغ عشق در منزل نگهداری می‌کنید، باید بدانید که ارزن به تنهایی کافی نیست و تمام احتیاجات غذایی مرغ عشق‌ها را برآورده نمی‌کند. در کنار آن باید از تخم کتان و آفتابگردان نیز به مقدار کم استفاده کنید. از دانه دادن زیاد به پرنده‌ها اجتناب کنید، زیرا دارای مشکلات گوارشی خواهند شد.

دانه ذرت

دانه‌های ذرت برای مرغ عشق کمی درشت است و باید حتماً آن را خرد کنید. نان گندم و پاستای پخته شده و برنج هم در کنار ارزن به مرغ عشق خود بدهید.

برنج برای مرغ عشق

به‌هیچ‌وجه به پرنده‌ها، غذاهای خانگی که دارای ادویه‌های مختلف است را ندهید، زیرا مشکلات گوارشی بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. اگر برنج شما بدون روغن و نمک به صورت کته پخته شده باشد، می‌توانید در هفته یک الی دو بار به مرغ عشق خود بدهید.

نان برای مرغ عشق

دقت کنید که به هیچ وجه نان خیس خورده را به مدت طولانی درون قفس قرار ندهید، زیرا سریع فاسد شده و پرنده‌ها را مریض خواهد کرد. شما عزیزان می‌توانید به مقدار کم نان سبوس‌دار و کم‌نمک که در آب کمی خیس خورده است را در قفس پرنده به مدت کوتاهی قرار دهید.

سبزیجات مرغ عشق‌ها

مرغ عشق‌ها به سبزی علاقه بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال کاهو باعث می‌شود که آهن موردنیاز بدنشان فراهم شود، همچنین خاصیت ضد یبوست دارد. اگر پرنده شما دچار اسهال شده است، به او کاهو ندهید. به‌طورکلی زمانی که پرنده‌ها اسهال دارند، کاهو و سبزیجات وضعیت آن‌ها را بدتر می‌کند.

کاهو و سبزی‌هایی مانند هویج، فلفل دلمه‌ای، گشنیز و شوید برای پرنده‌ها بسیار خوب است.جوان ایرانی (irjavan.com)

سیب

از آنجایی که سیب ویتامین بسیار زیادی دارد برای پرنده‌ها مفید بوده و می‌توانید به آن‌ها بدهید.

تخم مرغ آب پز

هنگامی‌که جوجه مرغ عشق سر از تخم درمی‌آورد تقریباً تا چهل روز توسط پرنده نر و ماده تغذیه می‌کند‌. اما سعی کنید در طی این مدت به والدین جوجه‌ها تخم مرغ آب پز و جوانه گندم بدهید.

هم زرده و هم سفیده تخم مرغ آب پز برای مرغ عشق بسیار مفید است. اما زیاده‌روی نکنید. تخم مرغ آب پز شده را رنده کنید و به پرنده خود بدهید.

جوانه گندم

در هفته حداقل یک یا دو بار به پرنده‌ها جوانه‌هایی مانند جوانه گندم بدهید. در این صورت آن‌ها کمتر درگیر بیماری و مشکلات تغذیه‌ای می‌شوند.

سنگریزه‌ها

از آنجایی که پرنده‌ها سنگدان دارند، درنتیجه وجود سنگ‌ریزه در قفس آن‌ها الزامی است و می‌تواند به هضم و جذب بهتر غذا کمک بسیار زیادی کند. این سنگریزه‌ها باعث می‌شود که در سنگدان پرنده‌ها، دانه‌ها به راحتی شکسته شوند.

 

غذاهای خطرناک برای مرغ عشق چیست؟

اشتباه رایج افرادی که مرغ عشق‌ها را در منزل نگهداری می‌کنند این است که از غذای خودشان و یا غذاهایی که در یخچال نگهداری کرده‌اند به پرنده‌ها نیز می‌دهند‌. درصورتی‌که این کار بسیار اشتباه است و می‌تواند به آن‌ها آسیب بسیار جدی وارد کند. زیرا غذای انسان دارای روغن و انواع ادویه‌جات است.

از مواد غذایی که بر روی پرنده‌ها تأثیر بسیار بدی می‌گذارد می‌توان به آووکادو و شکلات نیز اشاره کرد. همچنین موادی که دارای کافئین و یا ریواس است برای مرغ عشق‌ها ضرر دارد. سعی کنید به آن‌ها کلم ندهید، زیرا ممکن است دچار بیماری شوند. از دادن سبزی‌هایی مانند اسفناج و جعفری نیز زیاده‌روی نکنید. درواقع اگر مراحل تخم‌گذاری پرنده‌ها فرا رسیده، بهتر است که به آن‌ها اسفناج و جعفری ندهید زیرا باعث جلوگیری از جذب کلسیم می‌شود.

غذاهای ممنوعه برای مرغ عشق

به طور خلاصه غذاها و میوه‌هایی که نباید مرغ عشق مصرف کند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

غذاهای انسان
آووکادو
شکلات
کافئین
ریواس
اسفناج
جعفری
آهک
لوبیا
سیر
پیاز
دانه سیب

مرغ عشق‌ها به راحتی در منزل در کنار اعضای خانواده می‌توانند زندگی خوبی داشته باشند. اما برای نگهداری از آن‌ها یک قفس لازم است و سایر شرایطی که در این بخش بررسی می‌کنیم. مرغ عشق‌ها بسیار شجاع هستند و از هیچ چیز نمی‌ترسند! درواقع اگر حتی با پرنده بزرگتر از خود مانند عروس هلندی در یک مکان قرار بگیرند، بدون هیچ ترسی به آن‌ها حمله کرده و پرندگان دیگر را زخمی می‌کنند.

نگهداری از مرغ عشق هزینه چندان زیادی ندارد، اما شرایط محیطی باید برایشان مساعد باشد. به عنوان مثال از آنجایی که مقاوم در برابر سرما نیستند، اگر در معرض هوای سرد قرار دهید تلف می‌شوند. زیرا به زودی سرما خورده و بعد از چند روز ممکن است بمیرند.

نگهداری از این پرنده بسیار بی‌دردسر است و طرفداران بسیار زیادی دارد. شما عزیزان می‌توانید این پرنده‌ها را رفیق صمیمی خود بدانید.

اهمیت به نظافت مرغ عشق‌‌ها

♦ مرغ عشق‌ها عاشق حمام کردن و همچنین نوشیدن آب هستند. بنابراین علاوه بر اینکه ظرف آب آن‌ها را باید هر روز یا روزی چند بار تعویض کنید، ماهی یک‌بار ظرف کم‌عمق پر از آب در قفس آن‌ها گذاشته و اجازه دهید که آب‌تنی کنند.

♦ ظرف آب‌خوری مرغ عشق را با مواد شوینده مانند ریکا تمیز نکنید، زیرا ممکن است این مواد شیمیایی در آن ظرف باقی بمانند و سلامتی پرنده شما را به خطر بیندازند. اگر از مواد شوینده استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که پس از شستشو هیچ اثری از آن مواد باقی نماند‌

♦ از آب‌خوری‌های استفاده کنید که سرپوشیده باشد که پرنده نتواند داخل آن مدفوع و کثیف کاری کند. زیرا اگر پرنده از آن آب آلوده بنوشد، حتی موجب مرگ آن‌ها خواهد شد.

♦ پرنده‌ها هرماه باید حمام شوند، وگرنه بدن آن‌ها پر از کک و کنه خواهد شد. شما عزیزان می‌توانید هر دو هفته یک‌بار ظرف حمام آن‌ها را درون قفس گذاشته و اجازه بدهید که خودشان را تمیز بشویند.

♦ همیانطور که ذکر شد فراموش نکنید که هرروز باید آبخوری مرغ عشق‌ها را شسته و آب تازه و تمیز برای آن‌ها فراهم کنید‌. به غذای آن‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای بدهید. هرروز غذای تازه و جدید برایشان بگذارید. اگر غذا و آب پرنده‌ها آلوده باشد، آن‌ها سریع دچار عفونت‌های گوارشی خواهند شد. 

تغذیه مرغ عشق در زمان تخم‌گذاری و جوجه داری

در این بخش از مجله جوان ایرانی به نحوه تغذیه مرغ عشق در زمان جفت‌گیری، تخم‌گذاری و جوجه داری می‌پردازیم.

مولتی‌ویتامین و مکمل‌ها

برای اینکه مرغ عشق‌ها بتوانند تخم‌های باکیفیت و نطفه‌دار تولید کنند، که به جوجه تبدیل شود، آن‌ها باید یک برنامه غذایی مناسب داشته باشند‌.

همان‌طور که می‌دانید نیاز پرندگان در مدت جفت‌گیری به ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد غذایی بیشتر می‌شود. شما عزیزان باید بدانید که فصل مناسب برای جوجه‌کشی، بهار است. بنابراین قبل از اینکه جفت‌گیری پرندگان شروع شود، آن‌ها را با مکمل‌ها و مواد غذایی مناسب تغذیه کنید.

البته به دلیل اینکه مکمل‌های غذایی و مولتی‌ویتامین‌ها باعث مست شدن مرغ عشق می‌شود، بنابراین هنگامی‌که شروع به تخم‌گذاری کردند، این مکمل‌ها را به آن‌ها ندهید، زیرا ممکن است تحریک‌شده و مجدداً جفت‌گیری کنند که مناسب شرایط آن‌ها نیست.

تعادل بین غذاهای گرم و سرد
برای پیشگیری از تحریک مجدد پرندگان در غذاهای آن‌ها تعادل برقرار کنید. غذاهای گرم و سرد را با هم به آن‌ها دهید. اگر فقط غذای گرم بدهید ممکن است مجدد برای جفت‌گیری و تخم‌گذاری تحریک شوند. اگر به مرغ عشق‌ها به ویژه زمانی که جوجه دارند تخم مرغ آب پز می‌دهید، تخم خرفه را نیز در قفس بگذارید چون طبع سردی دارد. همچنین اگر سبزی جعفری به مرغ عشق می‌دهید، در کنارش گشنیز نیز بدهید. به این ترتیب در تغذیه والدین تعادل برقرار می‌کنید تا در زمان جوجه داری آماده تخم‌گذاری مجدد نشوند‌.

برای تقویت جفت‌های جوجه دار از هفته دوم می‌توانید دو بار در هفته به آن‌ها حبوبات آب پز بدهید.

سرلاک برای جوجه‌ها

اگر جوجه مرغ عشق‌ها والدین دارند و یا به هر طریقی باید به آن‌ها غذا بدهید، از سرلاک استفاده کنید. سرلاک آماده موجود است، اما در منزل نیز می‌توان آن را تهیه کرد. درواقع سفیده تخم مرغ، بیسکویت مادر و آرد نخودچی را در یک میکسر به خوبی مخلوط کرده، آب ولرم به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. شما می‌توانید تا یک ماه این سرلاک جوجه را که باید کمی گرم و آبکی باشد به جوجه‌ها بدهید‌. یک‌ماهگی دانه‌هایی مانند جوانه گندم را نیز می‌توان علاوه بر سرلاک به جوجه‌ها داد.

مورد بعدی اینکه هنگامی‌که مرغ عشق‌ها تخم می‌گذارند و یا جوجه دارند لانه جوجه‌ها را دست‌کاری نکنید، زیرا ممکن است والدین دیگر به جوجه‌ها غذا ندهد و یا روی تخم‌های خود نمی‌خوابند.

نکته:

هیچ‌گاه نباید یهویی و یک‌باره غذای مرغ عشق‌ها را تغییر داد، زیرا آن‌ها ممکن است به خوردن غذای جدید هیچ علاقه‌ای نداشته باشند. درنتیجه به بدن‌های آن‌ها شوک وارد می‌شود‌‌. اگر قصد تغییر تغذیه آن‌ها را دارید این کار را آهسته و به مرور زمان انجام دهید.

منبع: https://irjavan.com/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%ba-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/





:: برچسب‌ها: سلامت ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: