نوشته شده توسط : غریبه

منبع: ویکی بختیاری، ویکی پدیا

فرهنگ بختیاری ها ۱ فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. ادوارد تیلور فرهنگ را مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند.

کوچ ایل بختیاری

اگر چه در دهه‌های آغازینِ قرن حاضر گروه‌های بسیاری از ایل بختیاری نیز همانند سایر ایل‌ها و عشایر ایران یکجانشین شدند، اما هنوز هم بخشی از ایل‌های بختیاری، کوچ‌رو هستند. کوچ‌روهای بختیاری زمستان را در دشت‌های شرق خوزستان و تابستان را در بخش‌های غربی چهارمحال و بختیاری به سر می‌برند. به مسیرهای کوچ در اصطلاح ایل راه می‌گویند.

ضرب‌المثل‌های بختیاری

ضرب‌المثل‌های اولیه توسط افراد گمنامی به وجود آمده که شناخته شده نیستند. ضرب‌المثل‌ها جملات موزون، پرمعنی و معمولاً منظومی هستند که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده‌اند. قابلِ درک بودن برای تمام مردم، سادگی، کوتاهی، توانایی رساندنِ مفهوم، کاربردِ عمومی و حالت طنزِ مثلها سبب شده جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشته باشند.

موسیقی بختیاری

موسیقی مردم بختیاری را می‌توان شاخه‌ای از موسیقی لری دانست. این موسیقی به وسیله سازهایی مانند سرنا، کُرنا و کوس و سازهای بادی کوچکتر از سرنا و کرنا نواخته می‌شود. تشمالها سرپرستیِ موسیقی در ایل را بر عهده دارند و اکنون نیز در مجالس عروسی و مراسم سوگواری بختیاری‌ها وظیفه اجرای موسیقی‌های محلی مردم بختیاری را بر عهده دارند.

باورها

در بین بختیاری‌ها مانند دیگر اقوام، باورهای زیادی وجود دارند که با زندگی مردم عجین شده و تمام کارها و برخوردهای روزمره‌شان، بر اساس همین باورها صورت می‌گیرد. باورها (خرافی یا غیرخرافی) جزیی از فرهنگ هر قوم و منشأ حرکت و نشان دهندهٔ نحوهٔ زندگی افراد هستند.

عزاداری بختیاری‌ها

در بختیاری‌ها هرگاه کسی از دنیا می‌رود مثل اینکه همهٔ طایفه عضوی از خانواده را از دست داده و ماتم زده می‌شوند. مراسم عزاداری در بین بختیاری‌ها به شکل خاصی برگزار می‌شود که نحوهٔ انجام آن در نقاط مختلف تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

گاگریو

در هنگام عزا، گونه‌ای سرودهٔ عزا بوسیلهٔ زنان خوانده می‌شود که به آن گاگریو می‌گویند. در آغازِ خواندنِ گاگریو، رسم بر اینست که یکی از زنانِ سرشناس و بی بی‌های ایل شروع به خواندنِ بیتی از گاگریوه می‌کند و همهٔ زنان نیز با وی همنوا می‌شوند و آن بیت به بیتِ ترجیعی تبدیل می‌شود و زنان پس از خواندنِ هر چند بیتی آن بیت را دوباره تکرار می‌کنند. معمولاً پس از خواندنِ چهل بیت یا کمتر، زنِ دیگری خواندنِ اشعار و تکرارِ آن‌ها را بعهده می‌گیرد و زنانِ دیگر نیز با وی همنوا شده و این کار در مجالسِ ترحیم ممکنست ساعت‌ها به درازا بینجامد.

شیرهای سنگی

شیر سنگی از نمادهای فرهنگ مردم بختیاری است که در گویش لری، برد شیر گفته می‌شود. بختیاری‌ها معمولاً بر سر مزار جوانان، پهلوانان و بزرگانِ خود شیر سنگی قرار می‌داده‌اند. شیر سنگی، تندیس‌هایی از جنس سنگ‌اند که در گذشته توسط سنگ‌تراش‌های ایل بختیاری در ایران و در استان چهارمحال و بختیاری و شمال استان خوزستان به شکل شیر تراشیده می‌شدند و به نشانهٔ شجاعت، دلاوری و ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری بر آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می‌دادند.

شهر هفشجان در گذشته یکی از مراکزِ مهمِ شیرتراشی بوده‌است و اکنون تعدادی از سنگ‌تراش‌های قدیمی در هفشجان در قیدِ حیاتند. شیرهایی که در قبرستان‌های هفشجان باقی‌مانده‌است از زیباترین و خوش‌نقش‌ترین شیرهای سنگی محسوب می‌شوند. قدیمی‌ترین شیرِ سنگی موجود در استان چهار محال و بختیاری مربوط به دوره صفویه است. بنا به گفته‌ها، شیر سنگی یادگار، دورانِ ماد هاست (اما قدیمی‌ترین شیر سنگی کشف شده مربوط به عیلامی هاست). در ۳ دههٔ گذشته شیرهای سنگیِ بی نظیرِ این قبرستان به غارت رفته‌اند. به‌طوری‌که از هزاران شیر سنگی این شهر، تنها تعداد، انگشت شماری باقی‌مانده‌است. پرویز تناولی از معروف‌ترین مجسمه سازانِ ایران کتابی در خصوصِ شیر سنگی به چاپ رسانده‌است که شیر سنگیِ هفشجان را از مهم‌ترین نمونه‌های ایران برشمرده است.

کهن‌ترین شیرهای سنگی در هفشجان

کوشک

یک کوشک صخره‌ای در درهٔ بیرگان(کوهرنگ)

کوشک‌ها، حفره‌ها یا اتاق‌هایی کنده شده در صخره‌ها یا اتاق‌هایی ساخته شده بر روی سطح زمین هستند، که بعنوانِ گونه‌ای مقبرهٔ خانوادگی در ایل بختیاری موردِ استفاده قرار می‌گرفتند.[نیازمند منبع] در این روش، وقتی یک نفر از اعضای پر نفوذِ خانواده فوت می‌کرد، درِ کوشک را باز کرده و بقایای فردِ درگذشتهٔ پیشین را با احترام به کناری نهاده و جسد تازه را در آن قرار می‌داده و در آن را دوباره می‌بستند.[نیازمند منبع] امروزه این روش منسوخ شده و دیگر از آن برای خاکسپاری درگذشتگان استفاده نمی‌شود. از این نمونه کوشک در دو سوی زردکوه -یعنی بازفت و بیرگان– وجود دارد.

هنر تیراندازی

مهرزاد قنبری سرداراکبری طی مقاله‌ای در اینباره می‌گوید:

مردان دلاور و سخت کوش ایل بختیاری از دیر باز در نزد ساکنان فلات ایران به سوارکاری و تیراندازی شهره بودند. چنان‌که رسته برجسته تیر اندازان ارتش ایران در دوره‌های صفوی، افشاریه، زندیه و قاجار از نخبگان تیراندازان ایل بختیاری تشکیل می‌شد.[۴۶]

امروزه نیز هر خانوار از عشایر بختیاری حداقل یک قبضه اسلحه (مجاز) در اختیار دارد، تا علاوه بر شکار و حفظ کیان ایل، بتواند در مواقع لزوم به استفاده از مهارت خود به دفاع از مرزهای میهن مبادرت نماید. بزرگان ایل اول فنی را که به فرزندان خود می‌آموزند، تیراندازی و سوارکاری است. تیراندازان بختیاری گاه چنان در این فن مهارت پیدا می‌کنند، که می‌توانند سواره و به تاخت، شیء متحرک را هدف قرار دهند. از جمله دلاورمردی‌های تیراندازان و سوارکاران بختیاری می‌توان نقش ایشان در فتح هرات (زمان نادرشاه)، جنبش مشروطه ایران، فتح تهران و همچنین در طول جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

منبع: ویکی بختیاری، ویکی پدیا



:: برچسب‌ها: فرهنگ بختیاری ها ۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غریبه

اگر به دنبال ارزان ترین دانشگاه های استرالیا هستید باید بگوییم،دانشگاه های استرالیا، از بسیاری از دانشگاه های اروپا ارزان تر هستند.

در این مقاله جامع سعی کرده ایم که دانشگاه های استرالیا را موشکافی کنیم.در زیر لیستی از بهترین و مهم ترین دانشگاه های استرالیا(به همراه عکس دانشگاه های استرالیا) را مورد بررسی قراره داده ایم:

دانشگاه گریفیث

دانشگاه گریفیث در سال 1971 در کوئینزلند تاسیس شد. دانشگاه گریفیث به دلیل انطباق خلاقانه با تغییرات جهانی و منطقه ای و در بر داشتن تنوع و ابتکار آموزشی و تربیتی از شهرت خاصی برخوردار است.

دانشگاه گریفیثدانشگاه گریفیث تنها مکانی برای‌ آموزش و یادگیری نیست بلکه به ارائه خدمات و تسهیلات مفیدی می‌پردازد و شامل تعدادی باشگاه, رستوران و فعالیت‌هایی است که با داشتن 5 پردیس و بیش از 37,000 دانشجو که 7,000 تای آنها دانشجویان بین المللی هستند مکانی است سرگرم کننده که پذیرش در آن به راحتی انجام می‌گیرد.

دانشگاه وسترن سیدنی

دانشگاه وسترن سیدنی در سال 1989 تاسیس گردیده و با داشتن 7 پردیس و 35,000 دانشجو و به وسعت 4,050 هکتار در گریتر وسترن سیدنی واقع شده است.

در این دانشگاه هدف ما بر این است که شما را به نقطه اوج حرفه‌ای که انتخاب کرده اید برسانیم.

این امر به شکل‌ برنامه‌های خاصی طراحی شده که شما را به صنعت, کارفرمایان و نیز فرصت‌های تحصیل بین المللی پیوند می دهد.

این دانشگاه با کار کردن با شرکای خود در صنعت برنامه‌هایی را طراحی کرده است که بهترین تجربه‌های روز را تشکیل می‌دهند.

دانشگاه قلمرو وسیعی از تسهیلات و خدمات پشتیبانی را به دانشجویان کلیه پردیس‌ها ارائه می دهد.

دانشگاه وسترن سیدنیبرخی از این خدمات عبارتند از:

  • ارائه مکان زندگی
  • کلینیک‌های درمان با داروهای طبیعی
  • طب سنتی چین و طب سوزنی
  • ماساژهای ریلکسیشن و درمانی
  • خدمات مشاوره
  • خدمات IT (فن آوری اطلاعات)
  • دانشجویان بین المللی
  • خدمات مخصوص دانشجوی واحد آموزشی

دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورن (دانشگاه آر ام آی تی)

دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورن یک دانشگاه بین المللی تکنولوژی است که در سال 1887 و در ملبورن تاسیس شده است که بر خلق دانش جهت برآورده کردن نیاز‌های صنعت و اجتماع تمرکز دارد.

آر ام آی تی یکی از موسسه‌های آموزشی اصلی در استرالیا است و یکی از مطرح ترین دانشگاه های استرالیا می باشد که به ایجاد اغلب تحصیلات مربوط به استخدام در استرالیا می‌پردازد.

بخوانید:  شرایط تحصیل کارشناسی در استرالیا

این دانشگاه دارای بیش از 60,000 دانشجو در پردیس‌های آر ام آی تی در ملبورن, ویکتوریا و مراکز از راه دور و آنلاین در سراسر دنیا می‌باشد.

دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورن (دانشگاه آر ام آی تی)دانشگاه آر ام آی تی برترین مرکز علمی در زمینه طراحی و هنر در استرالیا می باشد و در رشته‌های از قبیل معماری٬ حسابداری مدیریت و مهندسی مکانیک و علوم کامپیوتر دارای شهرت می‌باشد.

دانشگاه موناش

دانشگاه موناش در سال 1958 تاسیس شد. این دانشگاه دارای 8 پردیس و بیش از 58,000 دانشجو مشغول به تحصیل است.

این دانشگاه تلاش می کند تا با توسعه دانش و خلاقیت های پرورشی وضعیت بشر را اصلاح کند.

دانشگاه  موناش  تحقیقات و آموزش جامعی را برای دستیابی به عدل اجتماعی, حقوق بشر و محیطی قابل تحمل انجام داده است.

از خصوصیات این دانشگاه موناش تقویت ارزش‌هایی نظیر برتری, تنوع, ابتکار و خلاقیت, تمرکز بین المللی, عدالت, یکپارچگی, اشتغال و اتکاء به نفس می باشد.

دانشگاه موناشدانشگاه موناش دارای 100 مرکز تحقیقاتی و 5 پردیس در ایالت‌های مختلفی می‌باشد.

دانشگاه کرتین

از خصوصیات دانشگاه کرتین استرالیا تقویت ارزش‌هایی نظیر برتری, تنوع, ابتکار و خلاقیت, تمرکز بین المللی, عدالت, یکپارچگی, اشتغال و اتکاء به نفس می‌باشد.

این دانشگاه در سال 1902 تاسیس شد و اکنون 7 پردیس در استرالیای غربی با بیش از 40,000 دانشجو و بیش از 60 باشگاه دارد که در اتحادیه کرتین به ثبت رسیده اند و شامل باشگاه‌های تحصیلی, بین المللی, موضوعی, اجتماعی, علایق خاص, ورزشی و مذهبی می‌باشد.

دانشگاه کرتین دارای 5 دانشکده و بیش از 90 مرکز تخصصی می‌باشد.

این دانشگاه عضو کلوپ دانشگاه‌های فناوری استرالیا می‌باشد و در رشته‌ّای مختلفی چون اطلاعات و ارتباطات, بهداشت, محیط زیست و جامعه به تحقیقات می‌پردازد.

دانشگاه کرتیناین دانشگاه جهت رفاه حال داشجویان خود خدماتی چون نگهداری کودکان, خدمات مشاوره, حمایت از دانشجویان دارای ناتوانی جسمی، مرکز کاریابی، خدمات پزشکی و خوابگاه ارائه می‌دهد.

دانشگاه لاتروب

دانشگاه لاتروب با هدف آموزش, یادگیری و پژوهش برای غنی سازی دنیا با تاریخچه ابتکار آموزشی طراحی شد.

بخوانید:  رتبه دانشگاه صنعتی اوکلند (AUT) در 2019

این دانشگاه نقشی عمده در آموزش عالی دارد و در سال 1964 تاسیس شد.

دانشگاه لاتروب سومین دانشگاهی بود که در ویکتوریا تاسیس شد.

این دانشگاه اکنون 7 پردیس و بیش از 22,000 دانشجو دارد. دانشگاه لاتروب می‌کوشد تا به شناخت وسیعی در انتقال مسئولیت‌های اجتماعی شامل آموزش و پژوهش اساسی و فراگیر مربوطه دست یابد.

دانشگاه لاتروبدانشگاه لاتروب دارای رتبه 21 در بین دانشگاه‌های استرالیا و بر اساس رتبه بندی QS World University Rankings در سال 2017 دارای رنکینگ جهانی 386 می‌باشد.

دانشگاه فدریشن Federation استرالیا

دانشگاه فدریشین استرالیا تنها دانشگاه منطقه‌ای و چند بخشی استرالیا است که در سال 1994 تاسیس شد.

دانشگاه فدریشن دارای 6 پردیس و بیش از 25,000 دانشجو می‌باشد که در دو بخش آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای TAFE رشته‌ّای تحصیلی خود را ارئه می‌دهد.

این دانشگاه بیش از 137 سال سابقه در ارائه تحصیلات سه ساله سنتی دارد.

این دانشگاه دارای رشته‌های مختلف تحصیلی و آموزشی در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دوره‌های کارآموزی می‌باشد.

دانشجویان بین المللی این دانشگاه از بیش از 30 کشور مختلف برای شرکت در قلمرو متنوع TAFE و برنامه های آموزش عالی حضور یافته اند.

دانشگاه فدریشن Federation استرالیادانشگاه فدریشن یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی استرالیا در زمینه‌های انفورماتیک٫ امنیت و پیشگیری از آسیب و مشکلات مربوط به آموزش و بهداشت می‌باشد.

دانشگاه کوئینزلند مرکزی

دانشگاه کوئینزلند مرکزی برترین دانشگاه در امر پژوهش و ابتکار است که در سال 1967 به عنوان انستیتو تکنولوژی کوئینزلند (QIT)  تاسیس و در سال 1992 به عنوان دانشگاه CQ  کوئینزلند به ثبت رسید که یکی از پویاترین دانشگاه‌های استرالیا با تنوع فرهنگی غنی می‌باشد.

این دانشگاه در حال حاضر دارای 30,000 دانشجو در 20 منطقه مختلف در استرالیا می‌باشد.

دانشجویان ما با کسب مدارک تحصیلی از فرصت‌های شغلی زیادی بهره مند می‌شوند.

روزانه 24,000 دانشجو با رده‌های سنی, نژاد و مذاهب متفاوت با پیروی از شعار یادگیری همیشگی در زندگی, در سی کیو یو به موفقیت دست می یابند.

دانشگاه کوئینزلند مرکزیدانشگاه سی کیو یو  بر اساس رتبه بندی QS World University Rankings در سال 2017 دارای رنکینگ جهانی 600 و جزء 100 دانشگاه جوان برتر دنیا با رتبه 90 می‌باشد.

بخوانید:  اطلاعات جامع درباره مدارس شبانه روزی در استرالیا

دانشگاه کوئینزلند جنوبی

دانشگاه کوئینزلند جنوبی موسسه در سال 1967 افتتاح شد و از آن زمان تغییرات زیادی در آن ایجاد شده است نظیر ایجاد دوره‌های پژوهشی و کارشناسی ارشد, گسترش فعالیت‌های بین المللی و توسعه آن به عنوان یک موسسه چند پردیسی, با این حال ارزش‌های تاسیس خود را با بها دادن به دانشجویان حفظ کرده است.

دانشگاه کوئینزلند جنوبی در سال 2004 به دریافت جایزه بهترین دانشگاه در پیشرفت رسمی نائل شد.

دانشگاه کوئینزلند جنوبیهدف عمده دانشگاه کوئینزلند جنوبی (یو اس کیو) گسترش, تقویت و خدمت به جوامع جهانی و منطقه ای است.

دانشگاه مک کواری

دانشگاه مک کواری دانشگاهی تحقیقاتی در سیدنی استرالیا می باشد که در حومه پارک مک کواری واقع گشته است.

این دانشگاه در سال 1964 و توسط دولت نیو ساوت ولز به عنوان سومین دانشگاه شهر سیدنی تاسیس گردید.

دانشگاه مک کواریشهر سیدنی که دانشگاه در آن واقع شده است، یکی از زیباترین و استانداردترین شهرهای دنیا برای زندگی بوده و دارای آب و هوای بسیار خوب (تابستان گرم و زمستان معتدل) است.

دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW)

دانشگاه نیو ساوت ولز در شهر سیدنی استرالیا واقع بوده که در سال 1949 تأسیس گردیده است. پردیس اصلی دانشگاه در حومه کنزینگتون و در 7 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد.

دانشگاه نیو ساوت ولز

شهر سیدنی که دانشگاه در آن واقع شده است، یکی از زیباترین و استانداردترین شهرهای دنیا برای زندگی بوده و دارای آب و هوای بسیار خوب (تابستان گرم و زمستان معتدل) است.

 

 

دانشگاه دیکین

دانشگاه دیکین، دانشگاهی عمومی در ایالت ویکتوریای استرالیا بوده که بر طبق آمار سال 2016 در حدود 53 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در آن مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه در سال 1974 تاسیس گردیده و امروزه با شتابی بیش از سایر دانشگاههای استرالیا در حال رشد می باشد.

این دانشگاه دو مرتبه در سالهای 1995 و 1999 عنوان بهترین دانشگاه استرالیا را بدست آورده است.

پردیس اصلی این دانشگاه در فاصله 45 دقیقه ای از ملبورن قرار دارد.

دانشگاه دیکین

مهمترین شهر فرهنگی استرالیا بوده که میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی جهان می باشد. این شهر به لحاظ جمعیت دومین شهر بزرگ کشور استرالیاست.

 

منبع: شرکت MYC



:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غریبه

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با آمدن روزها و شب های سال نو  مردم هر منطقه و استانی  رسم و رسوم خاصی دارند اين آيين خاص و سنتها است كه مراسمی نظير نوروز را ماندگار كرده و خاطرات خوشی از اين ايام برای مردم رقم زده است.

معمولا هيچ طايفه و قوم و كيشی يافت نمی شود كه آيين خاصی در اين روزها نداشته باشد و به طبع استان يزد نيز از اين قاعده مستثنی نيست.

مردم یزد به ویژه در روستاها،رسم و رسوم جالبی دارند که هنوز هم در بین برخی مردم به شکل و سیاق گذشته رایج است.

مراسم فال كوزه که در گذشته بسيار بيشتر از امروز رواج داشته است.

فال كوزه، ويژه‌ جشن و ایام نيست، بلكه در روزگاران گذشته در ميهمانی های عادی و جشن های عمومی و خانوادگی يا جشن‌ های ملی نیزاز سوی  زنان اجرا می ‌شده است.

 امروزه نیز  هنوزدر بین مردم یزد دیده می شود در مناطقی چون رحمت آباد، مريم‌آباد، مناطقی از شهرستان مهريز، تفت، ميبد و اردكان از اعتبار خاصی برخوردار است.

دختر نابالغی باید كوزه را پر از آب کند و در مجلسی که زنان نشسته اند آن را بگرداند و زنان حاضر در مجلس شانه و یا گیره سر را به نیتی که دارند درون کوزه بیاندازند.

سپس این کوزه به خانه ای که درخت مورد در آن باشد می برند و به همراه یک آیینه کوچک و پارچه سبز در زیر درخت می گذارند تا یک روز از آن بگذرد.

روز بعد همان دختر با لباسی آراسته و پاک کوزه را برداشته و در همان خانه در یکی از اتاق ها زنان به دور کوزه جمع می شوند و فال گرفتن را آغاز می کنند.

 مراسم فال کوزه با شعرخوانی همراه است  هر كسی شعری که مرتبط با این رسم است و حالتی فالگونه دارد را می خواند و آن دختر دست در كوزه می كند و چیزی را از داخل كوزه بيرون می آورد.

هر شیئی که از کوزه بیرون بیاید صاحب آن با شعری که خوانده می شود، نیت خود را تعبیر می کند و نیک و بد را برای خود معلوم خواهد کرد.

این عمل آنقدر تکرار می شود تا تمامی گیره و شانه ها از کوزه بیرون بیاید و اگر مفهوم و معنای شعر خوانده شده، خوب باشد، نیکی عمل و رسیدن به مقصود است و اگر معنای شعر مناسب نباشد، یعنی نیت صاحب فال خوب نیست و به مراد خود نمی رسد.

البته اجرای این رسم بیشتر در بین ایرانیان باستان رایج بوده و اکنون نیز زرتشتیان عقیده بسیاری بر اجرای فال کوزه دارند.

صدیقه رمضانخانی کارشناس فرهنگ عامه یزد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛ گفت: بزرگترین جشنی که بین جشن‌های ایرانیان و همچنین مردم جهان اهمیت ویژه‌ای دارد، جشن نوروز است.

رمضانخانی می گوید: در نزد ایرانیان باستان، سه جشن مهرگان، جشن سده و جشن نوروز از اهمیت زیادی برخوردار بود و در این میان جشن نوروز هم جشنی ملی بوده و هم جنبه مذهبی و دینی داشته است.

وی ادامه می دهد:در این روز خیلی از پدیده‌های خداوند و پدیده‌های الهی مورد سپاس و شکر قرار می‌گرفتند چراکه زمان تولد فصل و زایش دوباره طبیعت بود و همچنین ایرانیان باستان معتقد بودند در آخرین ماه سال، انسان آفریده شده و از آنجایی که انسان بزرگترین دلیل خلقت است باید این روز را جشن گرفت و همین عوامل باعث شده جشن نوروز اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

او در خصوص رسوم یزدی‌ها در آغاز سال نو در یک یا دو قرن گذشته گفت: این جشن ابتدا بین روستائیان، چوپانان و کشاورزان مرسوم بود چراکه فرصتی برای آنان محسوب می‌شد تا کشاورزی و کشت و کار را شروع کنند و بعد‌ها این جشن بین پادشاهان و ثروتمندان هم رایج شده و سادگی خود را از دست داد و جنبه تشریفاتی پیدا کرد.

رمضانخانی می گوید:جشن نوروز هنوز جشنی ملی بوده و شکوه آن بین مردم پیداست، مردم اعتقاد داشتند در این روز باید نهر‌ها و قنات‌ها لایروبی شوند، صبح زود از خواب بیدار می‌شدند و لباس نو می‌پوشیدند و همچنین معتقد بودند باید در اولین روز سال شیرینی بخورند و پدر خانواده عسل و یا سکه نقره یا طلا و سه برگ سبز به افراد خانواده می‌داد و در حضور بزرگان ترانه‌های پارسی خوانده می‌شد.

این کارشناس بیان می کند:در قدیم مردم  اعتقاد داشتند ۱۰ روز مانده به آغاز سال نو، ارواح درگذشتگان به زمین می‌آیند و ۱۰ روز بعد از آغاز ماه فروردین به جایگاه اصلی خود بر می‌گردند و در این روز خانه باید آماده شود.

رمضانخانی می افزاید: یکی از کار‌هایی که در این ایام انجام می‌دادند خانه تکانی بود که هنوز هم این رسم وجود دارد این رسم از اوایل اسفند شروع می‌شد و خانه را تمیز و معطر می‌کردند، اسفند دود می‌کردند و حتی وسایل نو به خانه می‌آوردند.

وی می گوید:بیش از نیم قرن پیش، مردم در آستانه عید نوروز، داخل کوزه‌های سفالی خود را که کهنه شده بود چند سکه می‌انداختند و کوزه را از پشت بام به پایین می‌انداختند و اعتقاد داشتند اشیای کهنه را باید از بین برد تا نحوست آن‌ها هم از بین برود و سکه‌های داخل کوزه که روی زمین می‌ریخت را نیازمندان بر می‌داشتند و آن‌ها معتقد بودند با این کار ارواح درگذشتگان به جایگاه اصلی خود بر می‌گشتند و برای اعضای خانواده خود نیز آرزوی برکت و بهروزی داشتند.

وی ادامه می دهد:یکی از کار‌های دیگر در آستانه سال نو این بود که آخرین شب سال آتش روی پشت بام روشن می‌کردند که در بین یزدی‌ها به نام رسم ،آتش رو بوم کردن، معروف بود تا سرما و سوزش زمستان را از بین ببرند یکی از چیز‌هایی دریزد قدیم مرسوم بود  اعتقاد داشتند اگر اسفند در آتش بریزند تا یک سال از چشم زخم مصون می‌مانند.

کارشناس می افزاید: یزدی‌ها درگذشته ،کلوخک، را برگزار می‌کردند.

که با برگزاری این رسم، سیب زمینی‌های کوچک را زیر آتش می‌کردند و با شادی و خواندن ترانه، سیب زمینی‌های پخته شده را می‌خوردندمراسم دیگر یزدی‌ها این بودکوزه شکستن، پختن آش رشته، پختن نان به خصوص نان‌های شیرین، آماده کردن سفره هفت سین، خانه تکانی و خریدن لباس نو انجام می‌شد.

رمضانخوانی می گوید: سفره‌هایی که در یزد برای انداختن سفره هفت سین استفاده می‌شد سفید رنگ بود و یا سفره‌های یزدی راه راه پهن می‌کردند و آن را نشانه خوشبختی می‌دانستند.

او ادامه می دهد:داخل سفره هم به غیر از هفت سین رایج و وجه تمثیلی آنها، در بین خانواده‌های یزدی، نقل بید مشک یزدی، فالوده یزدی و نان شیر را خانم‌های یزدی خودشان می پختند، داخل سفره قرار می دادندهمچنین گل بیدمشک را بر سر سفره هفت سین می گذاشتند چراکه معتقد بودند هر ماهی از سال متعلق به یک گل است و گل بیدمشک را متعلق به ماه نوروز می دانستند.

رمضانخوانی می گوید:داخل ظرف بزرگ مسی چند عدد سیب، سکه، برگ های سبز به خصوص برگ مورد، یک عدد نارنج که برایشان ارزش زیادی داشت و مقدس بود قرار داده و سر سفره هفت سین می گذاشتند زنان و مادران، لباس خاص یزدی‌ها یعنی مخمل و زری، شلواری از جنس ترمه یا جین که بافته یزد بود می پوشیدند و چارقد توری به سر می کردند.

 کارشناس فرهنگ عامه یزد می افزاید:در سالهای اخیر مرسوم شده ماهی قرمز را که نماد روزی حلال است داخل تنگ آب می اندازند و سر سفره هفت سین می گذارند، در حالی که در بین یزدیها این رسم وجود داشت که سبزی پلو با ماهی قرار می دادند.

وی می گوید: یزدیها سه ظرف مسی پر از سبزه کرده و داخل سفره قرار می دادند و از اوایل اسفند، سبزه را با انواع دانه‌ها به علاوه تره تیزک می کاشتند و بعد از روز سیزدهم نوروز هم آن را دور نمی ریختند بلکه داخل باغچه می گذاشتند و آن را نماد برکت سال می دانستند.

او بیان می کند:اکنون رسم بر قرار دادن قرآن است ولی در بین یزدیها در قرون گذشته مرسوم بود کتاب مقدس که قرآن یا اوستا بود سر سفره هفت سین قرار داده می شد.

وی می گوید: رسم دیگر ، رسم کوزه آب بود که دختران نابالغ با استفاده از کوزه از سرچشمه یا آب انبارها آب می آوردند و گردن کوزه با جواهر یا روبان تزیین می شد و روی دهانه کوزه یک عدد سیب سرخ قرار داده می شد و سر سفره قرار می دادندهمچنین نان به عنوان نماد برکت سر سفره گذاشته می شد و انواع شیرینی‌های یزدی از قبیل: انواع لوزها، باقلوا، پشمک، حاجی بادام و .... خریداری می کردند و سر سفره گذاشته می شد.

رمضانخوانی می افزاید: همچنین یک آیینه که یک عدد تخم مرغ روی آن می گذاشتند داخل سفره قرار می دادند و معنقد بودند زمانی که سال تحویل می شد تخم مرغ حرکت می کرد و آن را نشانه حرکت جهان هستی می دانستند.

کارشناس فرهنگ عامه یزد می افزاید: همچنین یک ظرف آرد یا گندم که در فرهنگ ایرانی مقدس بود را به نشانه فرخ روزی داخل سفره می گذاشتند که بعدها مورد استفاده قرار می گرفت.

او در خصوص سایر محتویات سفره هفت سین باید می افزاید: گل بیدمشک برای معطر کردن فضا، نارنج که نمادی از برج‌های دوازده گانه بود، انار که نماد برکت و رزق بود را داخل یک کاسه آب می انداختند، تخم مرغ به عنوان نمادی از زاد و ولد با رنگ‌های طبیعی تزیین می شد و آیینه که نمادی از تجلی انسان است و به تعداد افراد خانواده شمع داخل شمعدانها می گذاشتند انواع برگه‌های میوه را داخل ظرف و روی آن سیب می گذاشتند مواد معطر و خوشبو مانند چوب کندر، عود و اسفند نیز دود می کردند.

او میگوید: در یزد، قبل از تحویل سال نو به دیدن اقوامی که کسی را از دست دادند می رفتند که خوشبختانه این رسم هنوز هم برپاست و بعد از آن به دیدن بزرگان دینی، آموزگاران، اقوام و آشنایان و دوستان می رفتند.

پختن آش رشته  از دیگر برنامه های  سال نو دریزد 

 از دیگر برنامه های  سال نو پختن آش رشته زنان هر کوی و برزن با تهیه ملزومات آش رشته گردهم می آمدند و سبزی آش را پاک می کردند و با تقسیم وظایف هرکسی کاری را برای پختن آش انجام می داد تا عصر که این آش پخته می شد و در بین همسایگان توزیع می کردند.

پختن این آش نیز به منظور طلب حاجت است و هرکسی که نذر داشته باشد چيزی از نخود، لوبيا، سبزی، رشته و... را می ‌آورند و آش را به صورت گروهی می ‌پزند.

 پختن آش رشته نيز در جشن چهارشنبه سوری سابقه ‌ای كهن دارد اما در گذشته اين آش در جشن تيرگان هم پخته می شد.

 آیین های  نوروز در سراسر ایران با تغییراتی برگزار می شود و در هر شهر و قومی رسم و رسوم خاصی برای این روز دارند.

کوزه شکستن، توزیع آجیل مشکل گشا به نام لرک ،هفت مغز، و جمع شدن دور آتش و خواندن شعر زردی من از تو، سرخی تو از من یا سرخی تو به روی من، زردی من به جون دشمنان که به معنی دوری از ناخوشی‌ ها و استقبال از سلامتی است.

 كوزه ‌های كهنه را از روی پشت بام‌ ها بر زمین می‌ اندازند و به جای آن، كوزه‌ نو می ‌خرند و معتقدند که نحسی سال با شکستن کوزه از آنها دور می شود.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



:: برچسب‌ها: آداب و رسوم یزد در نوروز ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 مرداد 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 7 صفحه بعد